
A 14. Nemzetközi Matematikatanítási Világkongresszus (ICME14) Shanghaiban zajlott 2021. július 11 ‒18. között.
A magyar delegációt Vancsó Ödön vezette (ELTE TTK MATEMATIKAI INTÉZET Matematikatanítási és Módszertani Központ vezetője), bár különös módon Budapestről, mivel a járvány helyzet miatt a személyes utazást senki sem vállalta, mindenki online vett részt a konferencián.
A matematikatanítási világkongresszuson a résztvevő kutatók, a felsőoktatási tanárképzésben oktatók valamint gyakorló tanárok megosztják egymással a matematikatanításban alkalmazott legújabb kutatásaikat és kidolgozott módszereiket.
Négy ország (Franciaország, Svédország, Magyarország és az Andok régió [Peru, Bolívia, Ecuador, Kolumbia]) kiemelt lehetőséget kapott. Július 14.-én a Nemzeti bemutató napon olyan előadásokat és interaktív foglalkozásokat tarthattak, amelyek az adott ország matematikatanításában alkalmazott, legfrissebb módszertani kutatási eredményeken alapulnak.
A Nemzeti prezentáció visszhangja nagyon pozitív volt. A programot rögzítették és remélhetőleg a konferencia honlapján megtekinthető lesz (www.icme14.org ).
A magyar nap angol nyelvű rövid leírása itt tölthető le.
A Matematikatanítás Magyarországon című Nemzeti bemutatóprogram keretében négy előadást és két műhelyfoglalkozást tartottak a delegáció tagjai (Barbarics Márta, Bóra Eszter, Csapodi Csaba, Gosztonyi Katalin, Juhász Péter, Kiss Anna, Lénárt István, Szász Réka [szervező, kapcsolattartó], Vancsó Ödön).
A Magyar Tudományos Akadémia Tantárgypedagógiai Kutatási Program keretében működő MTA-ELTE Korszerű komplex matematikaoktatás kutatócsoport számos tagja szekció előadásokat tartott: Herendiné Kónya Eszter a TSG8 geometriatanulás általános iskolás korban, Kovács Zoltán TSG17, Fejes-Tóth Péter TSG 12 statisztikatanítás, Varga Eszter, Vancsó Ödön TSG11 és TSG12 valószínégszámítás tanítása, Gosztonyi Katalin, Csapodi Csaba TSG15 diszkrét matematika tanítása, Sztankov Gordána a TSG13-ban analízis tanítása, Saxon-Szász János TSG23.
A Magyar Tudományos Akadémia Tantárgypedagógiai Kutatási Program keretében működő MTA-Rényi Felfedeztető Matematikatanítás Kutatócsoport (vezeti Juhász Péter, Rényi) csoportból Bóra Eszter TSG46, Juhász Péter TSG, Szász Réka TSG29 tartottak TSG előadásokat.
Emellett komoly sikerrel zajlott július 14.-én Gosztonyi Katalin vezetésével a Discussion Group 6: Variations and Series of Tasks, Crossing the Approaches címmel.
További résztvevők: Charlotte de Varent (Université de Rennes 2, France); Luxizi Zhang (École Normale Supérieure de Lyon, France, East China Normal University, China); Alessandro Ramploud (University of Pisa, Italy)
Program és leírás
A Magyar Tudományos Akadémia Tantárgypedagógiai Kutatási Program keretében működő MTA-ELTE Korszerű komplex matematikaoktatás kutatócsoportja az elmúlt években figyelemmel kísérte a PUSE (Poly-Universe in School Education) 2017-19 Erasmus projekt megvalósulását, és külön vizsgálta az eszközben rejlő lehetőségeket. A PUSE Módszertan kifejlesztésében közreműködő kollégák most a konferencián megosztották a Poliuniverzum készségfejlesztő eszköz, és az ebből nyert vizuális élményen alapuló matematikaoktatás módszertanának gyakorlati tapasztalatait.
A Diszkrét matematika tanítása és tanulása szekcióban: Hogyan lehet a Poly-Universe készlettel fejleszteni a kreativitást, miközben kombinatórikai feladatokat oldunk meg vele? címmel Stettner Eleonóra, Tóth Szabina adott elő.
A Vizualizáció a matematikatanítás és tanulásban szekcióban: PUSE (Poly-Universe az iskolai oktatásbann) Method, Visual Experience Based Mathematics Education címmel Dárdai Zsuzsa, SAXON Szász János adott elő.
A Poly-Universe & Lénárt Gömb workshopot: Manipulatives from Hungary címmel Dárdai Zsuzsa, Lénárt István , SAXON Szász János, Stettner Eleonóra , Szász Réka és Tóth Szabina tartotta.
A poster szekcióban a PUSE (Poly-Universe az iskolai oktatában) képviselte hazánkat.
A PUSE e-tananyag próba változata elérhető : https://puse.education