Békési József (SZTE JGYTFK): Autóbuszos tömegközlekedés ütemezési problémái

A közlekedési társaságok számára lényeges szempont a költségeik csökkentése, amit legkönnyebben az operatív költségeik csökkentésével valósíthatnak meg. A közösségi közlekedésben ez a járatok, a járművek optimalizált ütemezése segítségével történhet. Az optimalizálás nagyon komplex feladat, ezért a műveletek ütemezését több fázisra bontva szokás kezelni. Ezek általában a járműütemezés, járművezénylés, a vezetőütemezés és a műszakkiosztás feladatai. Az előadásban áttekintjük az említett részfeladatok közül az első 3 megoldására szolgáló legfontosabb matematikai módszereket. Tárgyaljuk ezek matematikai modelljeit, a megoldási lehetőségeiket is bemutatva. A járművek ütemezési feladatának (vehicle scheduling problem, VSP) megoldására a többdepós járműütemezési feladat Kliewer és szerzőtársai által javasolt idő-tér hálózati modelljét (time-space network, TSN) alkalmazzuk. Ennek eredményéből kiindulva bemutatunk egy lehetséges eszközvezénylési modellt. Végezetül bemutatjuk a szintén Kliewer és szerzőtársai által javasolt idő-tér hálózaton alapuló kombinált eszköz és vezető ütemezési modellt, valamint megoldási lehetőségét. Az előadás végén beszámolunk a Tisza Volán Zrt. valós adatain végzett számításaink eredményeiről.