Didaktikai csoport

Tisztelt Tanárnő / Tanár úr! Kedves Kolléga!

Ha nem haragszol meg érte, a tegező formát választottuk. Tudjuk, hogy mennyire elfoglalt vagy, és minden új elfoglaltság tovább ront ezen a helyzeten. Mégis hozzád fordulunk, mert azt gondoljuk, hogy fontos Neked, hogy tehetséges tanítványaid a Te segítségeddel további lehetőségeket kapjanak tehetségük kibontakoztatásához.

Vállalkozásunk újszerű, még nem csináltunk ilyet. Félünk is tőle: hátha nagyon sok gyereket javasoltok, és kénytelenek leszünk sokaknak nemet mondani. Vagy esetleg alig jönnek jelentkezések… Meg kíváncsiak is vagyunk, hogy miféle tehetségek rejtőznek a nehezebb sorsú gyerekekben. Sok éve foglalkozunk tehetséges gyerekekkel, többnyire matematikai táborokat szerveztünk a számukra. Azonban - cseppet sem meglepő módon - a legtöbb esetben ugyanannak a szűk társadalmi rétegnek a gyerekeivel találkozunk. Nincs semmi bajunk ezekkel a gyerekekkel, szeretjük őket, felnőtté válva sokszor velünk maradnak, segítőink, kollégáink, barátaink lesznek… Csak éppen óriási igazságtalanság a hátrányosabb helyzetűekkel szemben az, hogy általában ők ezekből a jó dolgokból kimaradnak. Ezért vágtunk bele ebbe az akcióba, és kérjük a segítségedet.

Röviden leírjuk, milyen gyerekeket várunk a foglalkozásainkra.
Először is: tehetséges gyerekeket. Ez olykor egyértelmű, mert messze világító fény sugárzik belőlük, világítótoronyként működnek. Máskor rejtőzködőbb jellegű. Lehet, hogy nem is 5-ös matematikából, rendetlen a füzete, nincs meg a napi leckéje. De amikor valami szokatlan, új dologgal találkozik, elemében van. Szereti a kihívásokat, a nehéz feladatokat.
Önmagában az, hogy valaki óráról órára készül, megbízhatóan tudja az anyagot, még nem jelent tehetséget. Ezek a gyerekek néha nehezen viselik el azt a helyzetet, hogy szokatlan, gondolkodtató feladatokat kapnak, amelyekhez a tanult anyag nem sok támpontot ad. Ilyenkor mondják méltatlankodva: „Ezt még nem tanultuk!” Aztán néha át tudnak hangolódni erre az újfajta helyzetre, máskor meg kudarcként élik meg a történteket. Most nem őket várjuk.
A tehetséges gyerekek egy része nem szerepel jól a versenyeken vagy még sohasem vett részt versenyen. Nem baj, ha a tanítványodnak nincsenek versenyeredményei. De ha lennének, akkor feltétlenül írj róluk, légy szíves!

Másodszor: hátrányos helyzetű gyerekeket várunk. A hátrányos helyzet egy jogi fogalom, precízen megfogalmazott követelményei vannak. Nem ragaszkodunk hozzá minden áron. Valószínűleg jól ismered a tanítványaid életkörülményeit, ítéld meg, hogy kinél látod súlyosnak a nehézségeket.

Lehet, hogy nem találsz olyan gyereket, aki mindkét csoporthoz tartozik, ebben az esetben megköszönjük, hogy mindezt végiggondoltad, de nincs tennivalód az ügyben. Ami a gyerekek létszámát illeti, a jelenlegi lehetőségeink korlátozottak, így Budapest egész területéről mindössze 20-30 gyereket tudunk fogadni.

Ami az életkort illeti, csak hatodikosokról lehet szó. Ennél bővebb körre most nem merünk vállalkozni. És a lakóhely? Elsősorban budapesti gyerekekre gondolunk, hiszen a szakkörre el kell jutniuk, de ha ez nem jelent problémát, akkor Budapesthez közeli településen lakó gyerek is szóba jöhet.

Ha úgy döntesz, hogy ajánlasz gyereket a számunkra, akkor arra kérünk, hogy ezen az űrlapon mutasd be nekünk a tanítványodat szakmailag és emberileg is, és arról is írj, hogy miért tartod őt hátrányos helyzetűnek. Ez azért is fontos, mert ha sok jelentkezést kapunk, a leírtak alapján fogunk válogatni a gyerekek között.

Ezzel még nem értünk kéréseink végére. Természetesen a gyerek lelkesedése nélkül az egésznek nincs semmi értelme. Először tehát ezt kell tisztázni. Ezután jönnek a szülők. A szülőkkel való kapcsolatfelvételre is megkérünk. És - kedvező fogadtatás esetén - annak megítélésére, hogy Tőled vagy a szülőktől várhatjuk-e el azt, hogy a gyerek mindegyik alkalommal időben eljusson a program színhelyére. Jelezd, kérlek, ha ez sehogyan sem oldható meg, ebben az esetben megpróbálunk segíteni!

Mindenképpen kérünk Tőled egy mobiltelefonszámot, amelyen a délutáni, esti órákban könnyen el tudunk érni. Ha megoldható, a szülők telefonszámára is szükségünk lenne.

Lehet, hogy Neked vagy a szülőknek olyan kérdéseitek lesznek, amelyeket telefonban kívánnátok megvitatni. Ebben az esetben legyetek kedvesek ezt e-mailben jelezni, és mi fel fogunk hívni Benneteket telefonon.

E-mailcímünk: szakmodszertan@renyi.mta.hu

Ha személyesen kívánsz hozzánk fordulni:
Pósa Lajos: lajos.posa@gmail.com
Juhász Péter: juhasz.peter@renyi.mta.hu

Közreműködésedet megköszönve várjuk esetleges jelentkezésedet az itt található kérdőív kitöltésével.


Budapest, 2015. január 20.

Juhász Péter és Pósa Lajos
Az MTA Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet Szakmódszertani Csoportjának munkatársai
A Gondolkodás Öröme Alapítvány kuratóriumának elnöke, illetve az alapítvány alapítója